Last ned ruter her:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|
Kjøreruter for privat øvelseskjøringJelsnes-runden Denne kjøreruten har vi valgt å kalle Jelsnes-runden. Alle våre kjøreruter går igjennom variert miljø, denne ruten er intet unntak. Vær oppmerksom på vikeplikt også der fartsgrensen er 80 Km/t. Rokke-runden Rokke-runden byr på en rekke utfordringer. Jernbaneoverganger, motorvei, smal landevei med høyreregel og litt tettbebygget område. Varteig-runden Varteig-runden lar deg smake på en god del landevei, men også tettbebygget område med mange veier med høyreregel. Storedal-runden Dette er en rundtur som byr på en god del utfordringer i forhold til smal vei, uoversiktlige svinger og variert kjøremiljø. Den går også innom motorvei. Husk å komme godt opp i fart når dere skal flette inn på motorveien! Hafslundsøy Denne runden inneholder ikke så mye landevei. Derimot vil dere finne mange utfordringer i forhold til motorvei, høyreregel og lyskryss. Snakk gjerne litt om høyreregel og fartstilpasning før dere kjører ut på denne runden. |
TIPS TIL KJØRERUTENE
Når dere skal øve på rutene for øvingskjøring kan det være lurt å planlegge litt på forhånd. Rutene våre tilsvarer i vanskelighetsgrad de rutene man kjører på førerprøve med Biltilsynet, og tar for seg forskjellige momenter fra læreplanen. Disse kjørerutene forutsetter at eleven begynner å klare seg ganske godt på egenhånd! Inntil dette vil vi anbefale at man øver i nærområdene der man bor, eller på lukket område.
For Ledsager:
Gå gjennom ruten på forhånd. De fleste er rimelig godt kjent i området, og det er lagt opp til at man skal kjøre etter tilsigelser (korte beskjeder). Som ledsager er det din oppgave å gi disse tilsigelsene.
Dersom elev skal følge skilt (eks. Følg skilt mot Borge), gir man beskjed om det. Det er da elevens oppgave å følge skilt (Borge) – helt til ny beskjed/tilsigelse blir gitt.
Dersom eleven står fast (eks. har glemt hvor han/hun skal) skal du ikke rettlede eleven mens dere er midt i krysset og du oppdager at eleven kjører feil vei. Når dere er ferdig med å svinge feil vei, endre tilsigelse ETTER kryss/rundkjøring, slik at dere finner et sted å snu, og kjører inn på ruten igjen.
Litt av poenget er selvstendighet i kjøringen! Det er ikke noe galt i å kjøre feil vei så lenge man kjører lovlig og ser seg godt for. Hvis man forsøker å rette opp situasjonen når man er midt oppe i den vil dette i mange tilfeller føre til at eleven stresser med å komme tilbake på riktig kurs og fort vil komme opp i vanskelige og farlige situasjoner.
Ofte vil det være lurt å notere stikkord om enkeltsituasjoner, og samtidig vurdere helhetlig kjøredyktighet på ruten. Avslutt kjøreturen med en samtale der dere går igjennom hver enkelt situasjon. Det er ikke nødvendig å ta opp alle situasjoner rett etter at de har skjedd, mye kan vente til man har parkert etter endt kjøretur.
Mange elever vil ha problemer med å absorbere det som blir sagt, de er mer enn nok opptatt med å føre kjøretøyet, og mye av det du sier vil gå tapt fordi eleven ikke konsentrerer seg om samtalen, men istedet om kjøringen. Er det noe viktig du vil snakke om, vil det i mange tilfeller være bedre å kjøre inn til siden av veien og drøfte problemet uten at bilen er i bevegelse, slik at alt fokus er på samtalen og ikke kjøringen.
Flere gode råd for øvelseskjøringen finner du her!
For elev:
De aller fleste elevene er kjent med at det skal være selvstendighet i kjøringen. Dette innebærer at du skal kunne utføre handlinger på egenhånd, planlegge kjøringen din, og at du observerer kontinuerlig gjennom hele kjøreturen.
Hvis du som elev er usikker på hvor du skal, gjelder det å være ute i god tid før man kommer til et kryss eller rundkjøring med å ta rede på hvor du skal videre. Dette gir ledsager anledning til å gi riktig tilsigelse, slik at du kan planlegge godt nok. Med andre ord, ikke spør hvor du skal i det du kjører inn i rundkjøringen, men litt før.
Ikke bli irritert hvis ledsageren snakker om ting som gikk galt, rådene du får er velmenende og de prøver å hjelpe deg.
Lag en avtale:
Det er viktig at ledsager og elev lager en avtale om hvordan man ønsker at tilsigelsene skal foregå, men samtidig tenke på at eleven skal være selvstendig.
Lykke til!
Ikke vær redd for å kontakte oss om det er noe du lurer på, vi hjelper så godt vi kan... Telefon: 6914 4000, Spør om å få snakke med en lærer om øvelseskjøring.
Når dere skal øve på rutene for øvingskjøring kan det være lurt å planlegge litt på forhånd. Rutene våre tilsvarer i vanskelighetsgrad de rutene man kjører på førerprøve med Biltilsynet, og tar for seg forskjellige momenter fra læreplanen. Disse kjørerutene forutsetter at eleven begynner å klare seg ganske godt på egenhånd! Inntil dette vil vi anbefale at man øver i nærområdene der man bor, eller på lukket område.
For Ledsager:
Gå gjennom ruten på forhånd. De fleste er rimelig godt kjent i området, og det er lagt opp til at man skal kjøre etter tilsigelser (korte beskjeder). Som ledsager er det din oppgave å gi disse tilsigelsene.
Dersom elev skal følge skilt (eks. Følg skilt mot Borge), gir man beskjed om det. Det er da elevens oppgave å følge skilt (Borge) – helt til ny beskjed/tilsigelse blir gitt.
Dersom eleven står fast (eks. har glemt hvor han/hun skal) skal du ikke rettlede eleven mens dere er midt i krysset og du oppdager at eleven kjører feil vei. Når dere er ferdig med å svinge feil vei, endre tilsigelse ETTER kryss/rundkjøring, slik at dere finner et sted å snu, og kjører inn på ruten igjen.
Litt av poenget er selvstendighet i kjøringen! Det er ikke noe galt i å kjøre feil vei så lenge man kjører lovlig og ser seg godt for. Hvis man forsøker å rette opp situasjonen når man er midt oppe i den vil dette i mange tilfeller føre til at eleven stresser med å komme tilbake på riktig kurs og fort vil komme opp i vanskelige og farlige situasjoner.
Ofte vil det være lurt å notere stikkord om enkeltsituasjoner, og samtidig vurdere helhetlig kjøredyktighet på ruten. Avslutt kjøreturen med en samtale der dere går igjennom hver enkelt situasjon. Det er ikke nødvendig å ta opp alle situasjoner rett etter at de har skjedd, mye kan vente til man har parkert etter endt kjøretur.
Mange elever vil ha problemer med å absorbere det som blir sagt, de er mer enn nok opptatt med å føre kjøretøyet, og mye av det du sier vil gå tapt fordi eleven ikke konsentrerer seg om samtalen, men istedet om kjøringen. Er det noe viktig du vil snakke om, vil det i mange tilfeller være bedre å kjøre inn til siden av veien og drøfte problemet uten at bilen er i bevegelse, slik at alt fokus er på samtalen og ikke kjøringen.
Flere gode råd for øvelseskjøringen finner du her!
For elev:
De aller fleste elevene er kjent med at det skal være selvstendighet i kjøringen. Dette innebærer at du skal kunne utføre handlinger på egenhånd, planlegge kjøringen din, og at du observerer kontinuerlig gjennom hele kjøreturen.
Hvis du som elev er usikker på hvor du skal, gjelder det å være ute i god tid før man kommer til et kryss eller rundkjøring med å ta rede på hvor du skal videre. Dette gir ledsager anledning til å gi riktig tilsigelse, slik at du kan planlegge godt nok. Med andre ord, ikke spør hvor du skal i det du kjører inn i rundkjøringen, men litt før.
Ikke bli irritert hvis ledsageren snakker om ting som gikk galt, rådene du får er velmenende og de prøver å hjelpe deg.
Lag en avtale:
Det er viktig at ledsager og elev lager en avtale om hvordan man ønsker at tilsigelsene skal foregå, men samtidig tenke på at eleven skal være selvstendig.
Lykke til!
Ikke vær redd for å kontakte oss om det er noe du lurer på, vi hjelper så godt vi kan... Telefon: 6914 4000, Spør om å få snakke med en lærer om øvelseskjøring.